Programme description
Poznańskie Kulturoznawstwo należy do najlepszych ośrodków badań nad kulturą w Polsce. Ponad czterdziestoletnia tradycja badań interdyscyplinarnych i współpracy z instytucjami kultury potwierdza jakość kształcenia i kompetencji nabywanych w toku studiów. Interdyscyplinarny charakter studiów pozwala zachować szerokie perspektywy teoretyczne, a jednocześnie przygotować do pełnienia różnorakich ról zawodowych związanych z działalnością kulturalną.
To nowoczesne studia modułowe, dające szerokie spektrum możliwości uczestnictwa, badania i krytyki kultury. Program modułowy obejmuje następujące moduły do wyboru:
1. „Współczesne badania kulturoznawcze”,
2. „Kultura i sfera publiczna”,
3. „Kultura i media”.
Program studiów umożliwia osiągnięcie kompetencji społecznych, niezbędnych do współpracy, również międzynarodowej, z organizatorami i twórcami kultury. Oferuje umiejętności przydatne w organizacji pracy i animacji różnych grup, realizacji zespołowych projektów kulturalnych, a także proponowania własnych, innowacyjnych pomysłów. Absolwent zna język obcy co najmniej na poziomie B2+.
Example of courses
- Antropologia kulturowa
 - Estetyka
 - Metody badań kulturoznawczych
 - Filozofia kultury
 - Filozofia humanistyki
 
Moduł „Kultura i sfera publiczna”
- Performatyka
 - Edukacja kulturalna i artystyczna
 - Projekt animacyjny i kuratorski
 - Przedsiębiorczość i polityka kulturalna
 - Miasto jako sfera publiczna
 - Kulturowe uwarunkowania instytucji wiedzy
 - Współczesne praktyki rewitalizacyjne
 - Publicystyka i krytyka artystyczna
 - Sztuka publiczna
 - Branding miejski i terytorialny
 - Kulturowe Studia Miejskie
 
Moduł „Kultura i media”
- Kultura popularna i media
 - Recenzowanie dzieła filmowego
 - Media w analizie kulturowej
 - Literatura między mediami
 - Warsztat filmowo-telewizyjny
 - Medialab
 - Współczesny rynek filmowy
 - Badania wizualne w praktyce
 - Tworzenie narracji medialnych
 
Moduł „Współczesne badania kulturoznawcze”
- Polityczność kultury
 - Ekologia i kultura
 - Nauka jako dziedzina kultury
 - Warsztat kulturoznawczy - projektowanie badań
 - Główne nurty nowej humanistyki
 - Krytyczne studia kulturowe
 - Kultura artystyczna po II wojnie światowej
 - Jednostka w kulturze
 - Warsztat kulturoznawczy - realizacja badań
 - Interpretacja w humanistyce
 - Humanistyka i kultura popularna
 - Semiotyka współczesności
 - Humanistyka i media
 
Graduate competencies
W zakresie wiedzy absolwent wykazuje się znajomością teoretycznych koncepcji kultury i procesów zachodzących w kulturze, które stosuje w perspektywie interdyscyplinarnej; ma pogłębioną wiedzę na temat zmian zachodzących we współczesnym życiu kulturalnym oraz narzędzi niezbędnych do rozpoznawania, analizowania i interpretowania nowych praktyk kulturowych; ma zaawansowaną wiedzę z zakresu specyfiki rozwoju różnych dziedzin europejskiej kultury artystycznej ze szczególnym naciskiem na formy sztuki współczesnej.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi krytycznie interpretować i twórczo wykorzystywać teorie i podejścia badawcze właściwe dla kulturoznawstwa w nietypowych sytuacjach profesjonalnych; potrafi pisać i redagować wyspecjalizowane teksty informacyjne, promocyjne i krytyczne, wykorzystując aktualny stan wiedzy i nowoczesne źródła informacji; dokonuje ponadto samodzielnej i specjalistycznej interpretacji współczesnych wytworów artystycznych.
W zakresie kompetencji absolwent wykazuje się pogłębionymi kompetencjami kulturowymi w warunkach komunikacji międzykulturowej, spotkania różnych tradycji i sposobów życia; aktywnego i krytycznego uczestnictwa w negocjowaniu konfliktów kulturowych; dostrzega, rozpoznaje i poddaje analizie problemy i konflikty, stawia diagnozy i formułuje rekomendacje rozwiązań tych problemów w ramach aktywnej współpracy ze społecznościami.
Career prospects
Absolwent może pracować na takich stanowiskach, jak kurator (sztuki wizualne, performatywne i projekty interdyscyplinarne), animator społeczno-kulturalny, edukator kulturalny, przedsiębiorca kulturalny, publicysta kulturalny i krytyk sztuki, pracownik administracji publicznej (w zakresie polityki kulturalnej i organizacji działalności kulturalnej) a także w zawodach związanych z mediami, reklamą oraz szeroko pojętym sektorem przemysłów kreatywnych.