Programme description
Zasadniczym celem studiów jest poszerzenie wiedzy z obszaru nauk społecznych i humanistycznych dotyczącej wychowania i opieki jednostek i grup społecznych funkcjonujących w różnych środowiskach wychowawczych oraz poszerzenie wiedzy na temat rozwoju człowieka w kontekstach biologicznym, psychologicznym i społecznym oraz możliwości jego wspomagania i intensyfikowania.
Studia pozwalają na zdobycie kompetencji zawodowych potrzebnych do pracy w charakterze pedagoga opiekuńczo-wychowawczego oraz wykształcenie umiejętności diagnostycznych, wychowawczych i terapeutycznych koniecznych w pracy pedagoga czy wychowawcy, niezbędnych do pracy z osobami w różnym wieku i o różnym statusie społecznym. Studia przygotowują do sporządzania wstępnej diagnozy pedagogicznej będącej punktem wyjścia do zaplanowania i realizowania w sposób efektywny procesu wychowawczo-opiekuńczego i stosowania prawidłowych strategii wychowawczych. Absolwent przygotowany jest do aktywnego działania w grupach wychowawczych, organizacjach, placówkach i instytucjach realizujących zadania opiekuńczo-wychowawcze.
Example of courses
-
Organizacja i zarządzanie placówkami opieki doraźnej i całkowitej
-
Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w wybranych instytucjach opieki doraźnej i stałej
-
Wybrane kierunki polityki społecznej wobec rodzin, osób niepełnosprawnych i starszych
-
Prawo rodzinne i opiekuńcze
-
Socjopedagogiczne problemy dzieci i młodzieży
-
Obszary i formy pracy socjalnej
-
Wspieranie rozwoju i wychowania dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
-
Projektowanie działań środowiskowych
Graduate competencies
- Umiejętności w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu zawodowego do pracy wychowawczo-opiekuńczej i profilaktycznej.
- Umiejętności obserwowania i oceny sytuacji rozwojowej, egzystencjalnej, kondycji psychofizycznej podopiecznych i zasobów środowiska społecznego.
- Umiejętność wyszukiwania i przetwarzania informacji dotyczących różnorodnych zjawisk społecznych oraz identyfikowania zagrożeń tkwiących w świecie społecznym.
- Umiejętność planowania, projektowania i realizacji procesu opiekuńczo-wychowawczego.
- Umiejętność konstruowania i realizowania programu opiekuńczo-wychowawczego, profilaktycznego, korekcyjno-edukacyjnego, itp., stymulującego i wspierającego rozwój podopiecznych oraz ich samodzielność.
Career prospects
- Pedagog w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych
-
Praca w placówkach dla dzieci pozbawionych należytej opieki i wychowania (domy dziecka, rodzinne domy dziecka, pogotowia opiekuńcze, ośrodki adaptacyjne, ochotnicze hufce pracy), przyszkolnych internatach i bursach
-
Praca w placówkach zajmujących się diagnostyką, poradnictwem i terapią pedagogiczną (poradnie rodzinne, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, poradnie zawodowe)
-
Praca w placówkach zajmujących się organizacją czasu wolnego dzieci, młodzieży i osób w podeszłym wieku (świetlice szkolne, kluby młodzieżowe, kluby seniora)
-
Praca w placówkach o charakterze socjoterapeutycznym (świetlice socjoterapeutyczne, ośrodki wychowawcze, kuratela społeczna i zawodowa), placówkach opieki dla osób w podeszłym wieku zajmujących się osobami terminalnie chorymi i ich rodzinami (hospicja, placówki opieki paliatywnej)
-
Praca w instytucjach pomocy społecznej, klubach dziecięcych, żłobkach, organizacjach pozarządowych działających na rzecz dzieci, młodzieży i dorosłych