Programme description
Studia na specjalności poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna umożliwiają nabycie i pogłębienie wiedzy, oraz poszerzenie umiejętności i kompetencji w zakresie szeroko rozumianej pomocy psychopedagogicznej, poradnictwa i coachingu, a także zagadnień związanych z diagnozowaniem potrzeb oraz świadczeniem pomocy i formalnego wsparcia osobom w różnych kategoriach wiekowych, w tym dzieciom i młodzieży (głównie w systemie edukacji ogólnodostępnej) oraz osobom dorosłym w funkcjonowaniu w zróżnicowanych rolach społecznych, tak osobistych, jak i zawodowych.
Celem kształcenia w ramach specjalności poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna jest przygotowanie profesjonalistów, których zadaniem jest doradzanie, wspieranie, świadczenie pomocy indywidualnej i grupowej, organizowanie środowiska społecznego w sytuacjach stresowych, trudnych, krytycznych w życiu człowieka oraz pomaganie w wykorzystaniu indywidualnego potencjału rozwojowego jednostki i grup społecznych, funkcjonujących w dynamicznie zmieniającej się, nieprzewidywalnej rzeczywistości.
Absolwent specjalności poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna posiada pogłębioną wiedzę o procesie pomagania, wspierania, radzenia sobie w zróżnicowanych sytuacjach życiowych jednostek i grup w skomplikowanej rzeczywistości społecznej. Pomoc, poradnictwo oraz coaching uczyniono filarami opisywanej specjalności.
Example of courses
- Teoretyczne podstawy poradnictwa i pomocy psychopedagogicznej
- Doradztwo w problemach edukacyjnych z elementami terapii pedagogicznej
- Poradnictwo rodzinne z metodyką
- Poradnictwo zawodowe z metodyką
- Teoretyczne i metodyczne podstawy coachingu
- Techniki i narzędzia coachingowe w pracy pedagoga/ Warsztat pracy coacha
- Tutoring w systemie pomocy psychopedagogicznej/ Tutoring rozwojowy
- Metodologia projektów społeczno-edukacyjnych
Graduate competencies
- Posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje do prowadzenia diagnozy pedagogicznej w zakresie zróżnicowanych problemów jednostkowych i społecznych oraz planowania i przeprowadzenia interwencji, a także projektowania wieloaspektowych planów działań wspierających jednostkę.
- Posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje do rozpoznania i zaspokajania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia w ramach prac zespołów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży w szkołach i placówkach.
- Posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje do podejmowania i realizacji działań z zakresu poradnictwa i wsparcia społecznego, psychoedukacji z wykorzystaniem elementów coachingu i tutoringu.
Career prospects
Prezentowana specjalność jest odpowiedzią na niesłabnące zapotrzebowanie, konieczność ciągłego dostosowywania, modyfikowania metod i form pomocy z uwagi na dynamicznie zmieniające się potrzeby beneficjentów w zakresie poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Możliwe stanowiska pracy:
- Pedagog w niepublicznych poradniach rodzinnych (w tym duszpasterskich).
- Pedagog w ośrodkach pomocy rodzinie – miejskich, gminnych, powiatowych centrach pomocy rodzinie.
- Pedagog w systemie pieczy zastępczej (placówki opiekuńczo-wychowawcze).
- Pedagoga w domach matki i dziecka.
- Pedagog-wychowawca w placówkach wsparcia dziennego (świetlice, ogniska, kluby).
- Pedagog w centrach interwencji kryzysowej (wraz z telefonami zaufania), ośrodkach dla ofiar przemocy w rodzinie, ośrodkach wsparcia, domach pomocy społecznej, środowiskowych domy samopomocy, organizacjach pozarządowych - fundacjach i stowarzyszeniach działających na rzecz dzieci, młodzieży, rodzin.
Absolwenci z przygotowaniem pedagogicznym zgodnie z Rozporządzeniem MEiN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli z dnia 14 września 2023 r. (Dz.U z 2023 r. poz. 2102) mogą być również zatrudniani na stanowisku:
- Wychowawca (nauczyciel) w szkolnych schroniskach młodzieżowych.
- Wychowawca (nauczyciel) w świetlicach szkolnych.
- Wychowawca (nauczyciel) w internatach.
- Pedagog (nauczyciel) w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, placówkach oświatowo-wychowawczych, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.