Opis kierunku
Kierunek Archeometria, prowadzony na Wydziale Chemii oraz Archeologii, oferuje unikalne studia drugiego stopnia, które prowadzą do uzyskania tytułu zawodowego magistra. Ten kierunek skupia się na zdobyciu gruntownej wiedzy z dziedziny nauk podstawowych, takich jak chemia i archeologia. Jest to odpowiedź na obecne przemiany społeczne, gospodarcze oraz dynamiczne wymagania rynku pracy.
Studia te umożliwiają zgłębienie teoretycznych podstaw chemii i archeologii. Studenci zdobywają wiedzę nie tylko dotyczącą procesów chemicznych, ale również metodologii badań archeologicznych, co pozwala im lepiej zrozumieć kontekst, w którym archeometryczne analizy są przeprowadzane.
Jednym z głównych obszarów zainteresowań na tym kierunku jest badanie artefaktów archeologicznych i ich charakterystyki. Studenci otrzymują umiejętności niezbędne do przeprowadzania badań naukowych, takich jak analiza składu chemicznego, badania mikrostrukturalne czy datowanie radiowęglowe. Dzięki temu studenci mogą poznać techniki i metody stosowane w archeometrii, które pozwalają na lepsze zrozumienie i interpretację znalezisk archeologicznych.
Podczas studiów oprócz ogólnej wiedzy chemicznej i archeologicznej, studenci zdobywają również praktyczne umiejętności niezbędne do samodzielnej pracy w laboratorium archeometrycznym. Korzystając z nowocześnie wyposażonych pracowni chemicznych i archeometrycznych, uczą się wykorzystywania specjalistycznej aparatury analitycznej i technik badawczych.
Kompetencje zdobywane przez studentów w zakresie analizy obiektów archeologicznych, czynią ich absolwentów bardziej konkurencyjnymi na wymagającym rynku pracy. Dzięki zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej absolwenci są w stanie podejmować wyzwania związane z badaniami archeometrycznymi, konserwacją dziedzictwa kulturowego, a także współpracować z zespołami naukowymi i instytucjami zajmującymi się badaniami archeologicznymi.
Kierunek Archeometria daje studentom możliwość poszerzenia swoich horyzontów w dziedzinie nauk przyrodniczych i humanistycznych, łącząc wiedzę chemiczną i archeologiczną w kontekście badań archeometrycznych.
Wybrane przedmioty
- Metodologia i historia archeologii
- Substancje chemiczne stosowane w konserwatorstwie archeologicznym
- Archeologia epoki kamienia
- Badania in-situ obiektów i stanowisk
- Analiza materiałów archeologicznych
- Archeologia epoki żelaza
- Analiza instrumentalna
- Ochrona dziedzictwa archeologicznego, prawo autorskie
Kompetencje absolwenta
-
Absolwent posiada wiedzę z zakresu chemii i archeologii zna techniki pracy laboratoryjnej oraz metody analityczne, niezbędne przy charakterystyce źródeł archeologicznych.
-
Absolwent potrafi korzystać z dostępnych naukowych baz danych obcojęzycznych, w szczególności w poszukiwaniu najnowszych osiągnięć w dziedzinie chemii i archeologii; rozumie potrzebę znajomości najnowszych odniesień literaturowych oraz umiejętnie stosuje tę wiedzę w sposób fachowy i odpowiedzialny.
-
Absolwent potrafi twórczo rozwiązywać problemy interdyscyplinarne, odpowiedzialnie organizuje i wykonuje pracę samodzielną i grupową w laboratorium oraz w trakcie terenowych prac badawczych.
-
Absolwent rozumie uwarunkowania ekonomiczne związane z pracą laboratoryjną i ma na uwadze wpływ swojej działalności na środowisko naturalne.
-
Absolwenci rozumieją potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy z dziedziny chemii i archeologii oraz nauk pokrewnych i są przygotowani do ciągłego procesu szkolenia i dokształcania. Potrafią dostosować zdobyte kwalifikacje do potrzeb wynikających z ciągłego rozwoju dziedzin związanych z archeometrią. Podchodzą odpowiedzialnie i zgodnie z zasadami bezpieczeństwa do stosowania w praktyce zdobytej wiedzy, dokonywania ocen i formułowania wniosków.
Perspektywy zawodowe
-
jednostki naukowe
-
laboratoria badawcze
-
przedsiębiorstwa związane z szeroko pojętą analityką archeologiczną, w tym działające na pograniczu archeologii i chemii
-
centra rozwoju, firmy wdrażające nowe materiały, firmy otoczenia przemysłu
-
instytucje badawcze i ośrodki badawczo-rozwojowe
-
instytucje zajmujące się poradnictwem i upowszechnianiem wiedzy dotyczącej ochrony dziedzictwa
-
ośrodki projektowe grantów krajowych i zagranicznych
-
kontynuowanie edukacji na studiach trzeciego stopnia, w dyscyplinie nauki chemia lub archeologia.