Opis kierunku
Studia na kierunku filologia wschodniosłowiańska / specjalność filologia rosyjska należą do obszaru kształcenia z zakresu nauk humanistycznych.
Program studiów umożliwia uzyskanie pogłębionej wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa, realiów kulturowych, wysokich umiejętności i kompetencji w zakresie praktycznej znajomości języka wiodącego specjalności studiów - j. rosyjskiego (poziom min. C1 ESOKJ), dodatkowego języka obcego wschodniosłowiańskiego - j. białoruskiego lub j. ukraińskiego (w zależności od wybranego języka obcego - poziom A2 lub B2 ESOKJ), a także uzyskanie pogłębionej wiedzy filologicznej.
Studia II stopnia rozwijają warsztat badawczy, umiejętności myślenia krytycznego i pogłębionej, wieloaspektowej oceny zjawisk, organizacji samodzielnej pracy w ramach określonego zadania teoretycznego lub praktycznego oraz prezentacji wyników.
Ideą przewodnią w zakresie seminarium magisterskiego jest maksymalne zindywidualizowanie kształcenia - student /-ka dokonuje wyboru seminarium (z zakresu językoznawstwa lub literaturoznawstwa) najbardziej odpowiadającego jego predyspozycjom, zainteresowaniom, dalszym planom edukacyjnym i/lub zawodowym.
Wyposażenie w wiedzę oraz umiejętności interpretacji zjawisk i kontekstów językowych, literackich i kulturowych obszaru wschodniosłowiańskiego z jednoczesną ich konfrontacją z rodzimą kompetencją językową i znajomością realiów kulturowych pozwoli wykorzystywać je w pracy zawodowej o różnym charakterze, w której niezbędne są specjalistyczne kwalifikacje językowo-komunikacyjne i interkulturowe.
Wybrane przedmioty
- Praktyczna nauka języka rosyjskiego
- Język rosyjski (komunikacja ustna i pisemna w biznesie)
- Teoria i praktyka przekładu
- Przekład pisemny
- Przekład ustny (konsekutywny i symultaniczny)
- Współczesna literatura rosyjska
- Socjolingwistyka / Etnolingwistyka
- Drugi język obcy (do wyboru: j. białoruski lub j. niemiecki)
Szczegółowy plan studiów jest dostępny na stronie internetowej Instytutu Filologii Wschodniosłowiańskich (zakładka 'Studenci' > 'Plany studiów') oraz w witrynie 'Sylabus UAM' (Wydział Neofilologii > kierunek 'filologia wschodniosłowiańska', studia drugiego stopnia, studia niestacjonarne-wieczorowe).
Kompetencje absolwenta
Program studiów umożliwia nabycie i doskonalenie fundamentalnych kompetencji i umiejętności pożądanych na rynku pracy, takich jak:
- umiejętność przygotowywania wypowiedzi ustnych i pisemnych w języku rosyjskim (poziom C1 ESOKJ) oraz dodatkowym wybranym języku obcym wschodniosłowiańskim (białoruskim lub ukraińskim),
- umiejętność interpretacji zjawisk i kontekstów językowych, literackich i kulturowych obszaru wschodniosłowiańskiego z jednoczesną ich konfrontacją z rodzimą kompetencją językową i znajomością realiów kulturowych,
- umiejętność wyszukiwania oraz oceny informacji, analizy, interpretacji tekstów językowych, literackich i kulturowych,
- efektywna organizacja pracy własnej, umiejętność dokonywania samodzielnych wyborów,
- umiejętność pracy indywidualnej i zespołowej, odpowiedzialność w wykonywaniu powierzonych zadań,
- świadomość konieczności ciągłej aktualizacji posiadanej wiedzy i umiejętności w kontekście wykonywanego zawodu oraz integrowania informacji z różnych dyscyplin.
Perspektywy zawodowe
Uzyskana pogłębiona wiedza z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i komparatystyki literacko-kulturowej, szereg doskonalonych umiejętności, m.in. w zakresie języków obcych, umiejętność wyszukiwania oraz oceny informacji, analizy, interpretacji tekstów językowych, literackich i kulturowych, przygotowania wypowiedzi ustnych oraz pisemnych, a także kompetencje w zakresie realizacji powierzonych zadań i projektów, pracy zespołowej i samodzielnej odpowiadają potrzebom na rynku pracy stawianym kandydatom i umożliwiają podjęcie pracy jako:
- tłumacz języka rosyjskiego,
- lektor języka rosyjskiego,
- manager i organizator życia kulturalnego,
- rekruter zatrudniający pracowników z i dla wschodniosłowiańskiego obszaru językowego,
- specjalista w jednostkach administracji państwowej i samorządowej zorientowanych na współpracę międzynarodową, firmach produkcyjnych, handlowych i usługowych współpracujących z partnerami zagranicznymi, działach marketingu, logistyki, obsługi klienta w firmach o charakterze międzynarodowym i zróżnicowanym kulturowo.