Opis kierunku
Absolwent posiada interdyscyplinarną wiedzę z zakresu nauk o Ziemi i środowisku oraz geografii społeczno-ekonomicznej i gospodarki przestrzennej. Stosuje specjalistyczne narzędzia geoinformatyczne umożliwiające pozyskiwanie, przetwarzanie, analizę baz danych, tworzy i analizuje opracowania kartograficzne uwzględniające poszczególne komponenty środowiska przyrodniczego, w tym zachodzące procesy przyrodnicze, społeczno-gospodarcze, kulturowe i polityczne w ujęciu relacyjnym. Jest gruntownie przygotowany do analizy uwarunkowań przyrodniczych będących podstawą działalności gospodarczej. Podejmuje zintegrowane studia nad przyrodniczym i kulturowym otoczeniem człowieka.
W procesie dydaktycznym duża część zajęć prowadzona jest z wykorzystaniem technik komputerowych oraz zaawansowanych systemów informacji geograficznej (GIS). Zajęcia odbywają się z zastosowaniem nowoczesnych metod badawczo-dydaktycznych, w terenie oraz instytucjach naukowo-edukacyjnych.
Studenci mają możliwość nabycia uprawnień do zawodu nauczyciela geografii w szkołach ponadpodstawowych. Praktyka odbywa się pod opieką doświadczonych nauczycieli. Nabycie pełnych kwalifikacji nauczycielskich jest możliwe po ukończeniu obydwu poziomów, licencjatu i studiów magisterskich.
Specjalności
- Kartografia i Teledetekcja
- Ekologia Miasta
- Geografia Społeczno-Ekonomiczna
Wybrane przedmioty
- Globalne zmiany środowiska
- Metody regionalizacji
- Geografia miast i wsi
- Cyfrowe przetwarzanie obrazów
- Urbanistyka
- Rozwój regionalny i polityka regionalna
- Skaning laserowy
- Modelowanie ekologiczne
Kompetencje absolwenta
- Analizuje złożone zjawiska i procesy przyrodnicze w skali globalnej, regionalnej i lokalnej oraz ich wpływ na sferę społeczno-gospodarczą.
- Współpracuje w zespołach, w sposób kreatywny rozwiązuje problemy związane ze środowiskiem przyrodniczym i sferą społeczno-ekonomiczną.
- Stosuje zaawansowane systemy i narzędzia geoinformatyczne umożliwiające pozyskiwanie, przetwarzanie, analizę baz danych oraz potrafi je zinterpretować do różnych potrzeb związanych z działalnością człowieka w środowisku przyrodniczym.
- Jest doskonale przygotowany i jednocześnie pogłębia swoje kwalifikacje poprzez opanowanie metod komunikacji społecznej i multimedialnej.
- Potrafi dostosowywać się do zmian zachodzących na rynku pracy.
Perspektywy zawodowe
- Jednostki administracji państwowej i samorządowej różnych szczebli
- Instytucje naukowo-badawcze, instytucje zajmujące się planowaniem przestrzennym, gospodarką wodną i ekologią
- Firmy zajmujące się monitoringiem środowiska i zasobów naturalnych oraz tworzeniem systemów informacji przestrzennej
- Instytucje kultury i związane z ochroną przyrody, organizacje zajmujące się promocją dziedzictwa przyrodniczo-kulturowego; wydawnictwa naukowe, popularno-naukowe i edukacyjne
- Szkolnictwo ponadpodstawowe oraz instytucje związane z edukacją