Opis kierunku
Instytut Filologii Polskiej wspólnie z Instytutem Historii oferuje interdyscyplinarny kierunek studiów Humanistyka w szkole – polonistyczno-historyczne studia nauczycielskie, umożliwiający zdobycie kwalifikacji zawodowych do nauczania języka polskiego i historii w szkołach podstawowych i średnich (po ukończeniu studiów I i II stopnia).
- Dzięki temu połączeniu zyskujesz możliwość zdobycia specjalistycznej wiedzy z zakresu dwóch kierunków humanistycznych oraz uzyskania kwalifikacji zawodowych do nauczania historii i języka polskiego.
- To studia, które mają niezwykle praktyczny wymiar. Studenci realizują praktyki z zakresu dydaktyki historii i języka polskiego, ale również z pedagogiki i psychologii. Proces kształcenia obejmuje także elementy dydaktyki.
- Studiując, znajdziesz się w przestrzeni myśli mającej wielowiekową tradycję, kształcić Cię będzie kadra naukowa z różnych Instytutów UAM.
- Studiując, zrozumiesz, że interdyscyplinarny proces kształcenia sprzyja rozwijaniu indywidualnych aspiracji, że dla wykładowców ważne są Twoje pomysły i odkrycia naukowe.
- Praktyczny profil i modułowy program studiów zapewniają pełne i rzetelne przygotowanie do pracy zawodowej, co zwiększa szanse absolwentów tego kierunku na rynku pracy.
Wymogi wynikające z ustawy o ochronie małoletnich
Warunkiem odbycia obowiązkowych studenckich praktyk zawodowych jest spełnienie przez studenta wymagań określonych w ustawie z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, w szczególności poddanie się weryfikacji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz przedłożenie informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonych przestępstw, a w przypadku studentów będących cudzoziemcami albo zamieszkujących w ciągu ostatnich 20 lat w innych państwach niż RP również złożenie dodatkowych oświadczeń, a także informacji z rejestrów karnych innych państw wraz z tłumaczeniami przysięgłymi. Niespełnienie wymagań określonych ww. ustawą uniemożliwi odbycie obowiązkowych studenckich praktyk zawodowych, a w konsekwencji ukończenie studiów.
Wybrane przedmioty
-
Warsztat badawczy historyka starożytności
-
Warsztat badawczy historyka mediewisty
-
Warsztat badawczy historyka dziejów nowożytnych
-
Tradycje i dyskursy nowoczesności
-
Współczesna kultura literacka
-
Znaczenie w języku i tekście
-
Dydaktyka języka polskiego
-
Dydaktyka historii
Kompetencje absolwenta
- Pogłębiona znajomość faktów i zjawisk z zakresu historii literatury polskiej i historii języka polskiego od początków do współczesności, współczesnej literatury oraz zjawisk współczesnego życia literackiego i kulturalnego, współczesnego języka polskiego, historii Polski i historii powszechnej.
- Ocena, krytyczna analiza, twórcza interpretacja i synteza informacji.
- Formułowanie i rozwiązywanie problemów badawczych z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa.
- Formułowanie i wyrażanie własnych poglądów.
- Prowadzenie i uczestnictwo w debatach.
- Wykorzystanie zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
Perspektywy zawodowe
- Nauczanie języka polskiego i historii w szkole podstawowej i ponadpodstawowej (po ukończeniu studiów I i II stopnia).