Opis kierunku
Humanistyka w szkole – polonistyczno-historyczne studia nauczycielskie to studia interdyscyplinarne o profilu ogólnoakademickim, które kompleksowo przygotowują do zawodu nauczyciela w zakresie dwóch przedmiotów: historii i języka polskiego. Kierunek studiów realizowany jest wspólnie przez Wydział Historii i Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej UAM. Dzięki temu połączeniu studenci/studentki mają możliwość zdobycia specjalistycznej wiedzy z zakresu dwóch kierunków humanistycznych oraz, po ukończeniu studiów II stopnia – magisterskich, uzyskania kwalifikacji zawodowych do nauczania historii i języka polskiego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej.
Program studiów II stopnia zapewnia rzetelne przygotowanie do pracy zawodowej, co zwiększa szanse absolwentów tego kierunku na rynku pracy. Program przewiduje zatem zajęcia kierunkowe z historii, literaturoznawstwa i językoznawstwa oraz blok przedmiotów dydaktycznych i psychologiczno-pedagogicznych. Wiele zajęć prowadzonych jest w formie ćwiczeń, warsztatów, laboratoriów. Są też praktyki zawodowe realizowane w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Ukończenie kierunku na I stopniu jest warunkiem kontynuacji studiów na stopniu II.
Wymogi wynikające z ustawy o ochronie małoletnich
Warunkiem odbycia obowiązkowych studenckich praktyk zawodowych jest spełnienie przez studenta wymagań określonych w ustawie z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, w szczególności poddanie się weryfikacji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz przedłożenie informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonych przestępstw, a w przypadku studentów będących cudzoziemcami albo zamieszkujących w ciągu ostatnich 20 lat w innych państwach niż RP również złożenie dodatkowych oświadczeń, a także informacji z rejestrów karnych innych państw wraz z tłumaczeniami przysięgłymi. Niespełnienie wymagań określonych ww. ustawą uniemożliwi odbycie obowiązkowych studenckich praktyk zawodowych, a w konsekwencji ukończenie studiów.
Wybrane przedmioty
- Podstawy psychologii dla nauczycieli
- Postawy pedagogiki dla nauczycieli
- Poetyka z analizą dzieła literackiego
- Teoria literatury
- Historia Polski i powszechna (wszystkie epoki)
- Historia literatury polskiej (wszystkie epoki)
- Wiedza o kulturze
Kompetencje absolwenta
Spośród wielu zdobywanych w czasie studiów kompetencji można wskazać m.in., że:
- Absolwent/tka zdobywa kompetencje umożliwiające podjęcie pracy w zawodzie historii i języka polskiego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej (po ukończeniu studiów magisterskich).
- Absolwent/tka zna w stopniu zaawansowanym historię cywilizacji, kultury i literatury polskiej oraz wybrane treści dotyczące historii cywilizacji, kultury i literatury europejskiej.
- Absolwent/tka potrafi interpretować teksty literackie oraz źródła historyczne.
- Absolwent/tka ma rozeznanie we współczesnych instytucje kultury oraz zna zasady funkcjonowania współczesnych instytucji edukacyjnych.
Perspektywy zawodowe
- Tytuł magistra kierunku „Humanistyka w szkole. Polonistyczno-historyczne studia nauczycielskie” kwalifikuje jego absolwentów/tki do pracy w zawodzie nauczyciela historii i języka polskiego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej.
- Praca w instytucjach kultury