Opis kierunku
Studia muzykologiczne II stopnia po reformie programowej z 2023 r. skomponowane są z niewielkiej liczby zajęć obowiązkowych oraz z kilku fakultatywnych ścieżek kształcenia, które student wybiera zgodnie z własnymi zaintersowaniami. Ścieżki kształcenia obejmują ścieżkę antropologiczną, studiów nad muzyką popularną, dziennikarstwa i rynku muzycznego, kognitywną, analityczno-teoretyczną, operologiczną, historyczną. W ich ramach studenci zapoznają się z najnowszymi trendami badawczymi z zakresu takich subdyscyplin muzykologii jak historia kultury muzycznej, analiza i teoria muzyki, nauka o pozyskiwaniu informacji muzycznej (Music Information Retrieval – MIR), etnomuzykologia i antropologia muzyki, dziennikarstwo muzyczne, operologia, psychologia muzyki, biomuzykologia, kognitywistyka muzyczna, estetyka i neuroestetyka muzyki. Ponadto studenci mają możliwość zrealizowania dwóch specjalności: operologicznej i nauczycielskiej. Studenci, którzy wybrali specjalność nauczycielską na I stopniu studiów muzykologicznych i kontynuują ją na studiach II stopnia, uzyskują uprawnienia nauczycielskie.
Specjalności
Ścieżki kształcenia:
- antropologiczna
- studia nad muzyką popularną
- dziennikarstwo i rynek muzyczny
- kognitywna
- analityczno-teoretyczna
- operologiczna
- historyczna
Specjalności:
- nauczycielska
- operologiczna
Wybrane przedmioty
-
Muzykologia w świecie cyfrowym
-
Nowe narracje historyczne w muzykologii
-
Muzyka popularna XXI w.
-
Rynek muzyczny
-
Biomuzykologia
-
Krytyka operowa
-
Szyfry znaczeniowe muzyki
Kompetencje absolwenta
-
Pogłębiona wiedza o muzyce artystycznej, popularnej i tradycyjnej.
-
Umiejętność analizy i interpretacji zjawisk muzycznych z różnych perspektyw badawczych, a zwłaszcza: antropologicznej, estetycznej, socjologicznej, historycznej, psychologicznej, kognitywnej i muzykologii cyfrowej.
-
Umiejętność kompetentnego, precyzyjnego oraz logicznego wypowiadania się na tematy dotyczące zagadnień muzycznych.
-
Przygotowanie do realizacji zadań badawczych, dotyczących muzyki oraz zjawisk z pogranicza sztuk –muzyki, literatury, filmu, teatru i sztuk pięknych.
-
Przygotowanie do pracy w instytucjach zajmujących się upowszechnianiem kultury muzycznej i organizacją życia muzycznego lub pracy w zawodzie nauczyciela.
-
Znajomość terminologii muzycznej w języku angielskim.
Perspektywy zawodowe
- Pracownik instytucji kultury (filharmonie, opery, teatry muzyczne, domy kultury itp.)
- Pracownik agencji koncertowych i artystycznych
- Krytyk lub dziennikarz muzyczny
- Nauczyciel przedmiotów muzycznych
- Konferansjer muzyczny
- Badacz muzyki
- Bibliotekarz muzyczny
-
Edytor muzyczny
-
Menadżer muzyczny