Opis kierunku
Studia muzykologiczne II stopnia po reformie programowej z 2023 r. skomponowane są z niewielkiej liczby zajęć obowiązkowych oraz z kilku fakultatywnych ścieżek kształcenia, które student wybiera zgodnie z własnymi zaintersowaniami. Ścieżki kształcenia obejmują ścieżkę antropologiczną, studiów nad muzyką popularną, dziennikarstwa i rynku muzycznego, kognitywną, analityczno-teoretyczną, operologiczną, historyczną. W ich ramach studenci zapoznają się z najnowszymi trendami badawczymi z zakresu takich subdyscyplin muzykologii jak historia kultury muzycznej, analiza i teoria muzyki, nauka o pozyskiwaniu informacji muzycznej (Music Information Retrieval – MIR), etnomuzykologia i antropologia muzyki, dziennikarstwo muzyczne, operologia, psychologia muzyki, biomuzykologia, kognitywistyka muzyczna, estetyka i neuroestetyka muzyki. Ponadto studenci mają możliwość zrealizowania dwóch specjalności: operologicznej i nauczycielskiej. Studenci, którzy wybrali specjalność nauczycielską na I stopniu studiów muzykologicznych i kontynuują ją na studiach II stopnia, uzyskują uprawnienia nauczycielskie.
Specjalności
Ścieżki kształcenia:
- antropologiczna
 - studia nad muzyką popularną
 - dziennikarstwo i rynek muzyczny
 - kognitywna
 - analityczno-teoretyczna
 - operologiczna
 - historyczna
 
Specjalności:
- nauczycielska
 - operologiczna
 
Wybrane przedmioty
- 
Muzykologia w świecie cyfrowym
 - 
Nowe narracje historyczne w muzykologii
 - 
Muzyka popularna XXI w.
 - 
Rynek muzyczny
 - 
Biomuzykologia
 - 
Krytyka operowa
 - 
Szyfry znaczeniowe muzyki
 
Kompetencje absolwenta
- 
Pogłębiona wiedza o muzyce artystycznej, popularnej i tradycyjnej.
 - 
Umiejętność analizy i interpretacji zjawisk muzycznych z różnych perspektyw badawczych, a zwłaszcza: antropologicznej, estetycznej, socjologicznej, historycznej, psychologicznej, kognitywnej i muzykologii cyfrowej.
 - 
Umiejętność kompetentnego, precyzyjnego oraz logicznego wypowiadania się na tematy dotyczące zagadnień muzycznych.
 - 
Przygotowanie do realizacji zadań badawczych, dotyczących muzyki oraz zjawisk z pogranicza sztuk –muzyki, literatury, filmu, teatru i sztuk pięknych.
 - 
Przygotowanie do pracy w instytucjach zajmujących się upowszechnianiem kultury muzycznej i organizacją życia muzycznego lub pracy w zawodzie nauczyciela.
 - 
Znajomość terminologii muzycznej w języku angielskim.
 
Perspektywy zawodowe
- Pracownik instytucji kultury (filharmonie, opery, teatry muzyczne, domy kultury itp.)
 - Pracownik agencji koncertowych i artystycznych
 - Krytyk lub dziennikarz muzyczny
 - Nauczyciel przedmiotów muzycznych
 - Konferansjer muzyczny
 - Badacz muzyki
 - Bibliotekarz muzyczny
 - 
Edytor muzyczny
 - 
Menadżer muzyczny