Opis kierunku
Oferta kierowana jest do osób, które chcą przygotować się do roli nauczyciela i pracy z młodszym dzieckiem. Program jest zgodny z wymaganiami kierunkowymi kształcenia pedagogów, standardami kształcenia nauczycieli i Polskimi Ramami Kwalifikacji dla nauk społecznych, a także odpowiada na oczekiwania pracodawców.
Istotą studiów na kierunku jest uwypuklenie znaczenia jakości wczesnej edukacji, która wspiera rozwój potencjału dzieci, umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych oraz efektywne wspomaganie dzieci z różnorakimi potrzebami edukacyjnymi. Program studiów ma charakter modułowy i zakłada ścisły związek przygotowania teoretycznego i praktycznego do pracy pedagogicznej z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Studia dają możliwość uzyskania wysokich kwalifikacji zawodowych, trwają 5 lat (10 semestrów), a kształcenie w ich toku obejmuje zarówno przygotowanie merytoryczne, jak i przygotowanie pedagogiczne (w jego zakresie: psychologiczno-pedagogiczne i dydaktyczne). Program pozwala na zdobycie wszechstronnej wiedzy na temat rozwoju i funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, a także umiejętności wspierania rozwoju dzieci i organizowania sytuacji edukacyjno-wychowawczych sprzyjających konstruowaniu przez nie wiedzy i wielorakich umiejętności w interakcjach społecznych. Odnosi się także do rozwijania umiejętności projektowania i realizowania programu własnego rozwoju zawodowego nauczyciela i jego efektywnego funkcjonowania w środowisku przedszkola i szkoły oraz tworzenia ich kultury. Program uwzględnia możliwość wyboru ścieżki specjalnościowej związanej z działaniami profilaktycznymi i/lub terapeutycznymi kierowanymi wobec wychowanków.
Wymogi wynikające z ustawy o ochronie małoletnich
Warunkiem odbycia obowiązkowych studenckich praktyk zawodowych jest spełnienie przez studenta wymagań określonych w ustawie z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, w szczególności poddanie się weryfikacji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz przedłożenie informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonych przestępstw, a w przypadku studentów będących cudzoziemcami albo zamieszkujących w ciągu ostatnich 20 lat w innych państwach niż RP również złożenie dodatkowych oświadczeń, a także informacji z rejestrów karnych innych państw wraz z tłumaczeniami przysięgłymi. Niespełnienie wymagań określonych ww. ustawą uniemożliwi odbycie obowiązkowych studenckich praktyk zawodowych, a w konsekwencji ukończenie studiów.
Specjalności
- Arteterapia we wspomaganiu rozwoju dzieci i młodzieży
- Arteterapia w praktyce warsztatowej pedagoga - terapeuty
Wybrane przedmioty
- Podstawy pedagogiki wczesnoszkolnej
- Profilaktyka i terapia logopedyczna
- Metodyka edukacji przedszkolnej
- Metodyka edukacji polonistycznej, matematycznej
- Współpraca ze środowiskiem wychowawczym dziecka
- Diagnostyka psychopedagogiczna
- Metodyka pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Arteterapia w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną, fizyczną, społeczną
- Psychopedagogiczne podstawy biblioterapii
Kompetencje absolwenta
- Umiejętność projektowania i organizowania procesu uczenia się dzieci z wykorzystaniem nowatorskich metod, form i środków dydaktycznych, rozwiązywania problemów dydaktycznych i wychowawczych, organizowania tutoringu szkolnego i przestrzeni klasy.
- Umiejętność planowania i organizowanie własnego działania z uwzględnieniem czasu na rozwój zainteresowań, korzystanie z literatury naukowej i badawczej oraz ustawiczne kształcenie, a także nabywanie strategii radzenia sobie ze stresem, czy wypaleniem zawodowym.
- Umiejętność współpracy z innymi: uczniami, rodzicami, pracownikami.
- Umiejętność efektywnej pracy w zespołach o różnym składzie osobowym; pełnienie różnych ról, elastyczność i otwartość na pomaganie innym, przejmowanie odpowiedzialności za efekty wspólnej pracy.
- Kreatywność i innowacyjność: generowanie oryginalnych pomysłów edukacyjnych, dzielenie się nimi, zaangażowanie w innowacyjne działania.
- Przedsiębiorczość i myślenie krytyczne.
- Umiejętność nawiązywania relacji z dziećmi, wspierania ich rozwoju zgodnie z indywidualnymi potrzebami, elastyczność i gotowość do zmiany w związku z różnymi potrzebami i oczekiwaniami dzieci oraz otoczenia kontekstowego.
Perspektywy zawodowe
- przedszkole
- szkoła podstawowa: klasy I-III
- przedszkola i szkoły integracyjne
- świetlice