Opis kierunku
Kierunek pedagogika specjalna wpisuje się w misję Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Celem kierunku pedagogika specjalna jest aktualizacja oferty kształcenia Wydziału Studiów Edukacyjnych w zakresie przygotowania pedagogów specjalnych do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i z niepełnosprawnością intelektualną (edukacja specjalna, włączająca, ogólnodostępna). W toku studiów fenomen niepełnosprawności jest analizowany z perspektywy studiów o niepełnosprawności, emancypacyjnej pedagogiki specjalnej z uwzględnieniem ujęcia kulturowo-antropologicznego oraz etnograficznego. Położony jest nacisk na kształtowanie umiejętności uwzględniania perspektywy osoby z niepełnosprawnościami i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jej prawa do samostanowienia oraz pełnego uczestnictwa w życiu społecznym.
Specjalności
- Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (rehabilitacja w znaczeniu rehabilitacji pedagogicznej, społecznej, zawodowej)
- Terapia pedagogiczna dzieci i młodzieży z trudnościami w funkcjonowaniu psychospołecznym
Wybrane przedmioty
- Pedagogika specjalna
- Psychologia ogólna
- Psychologia rozwojowa
- Krytyczne studia o niepełnosprawności
- Diagnoza pedagogiczna dzieci i młodzieży z trudnościami w funkcjonowaniu psychospołecznym
- Metodyka interwencji kryzysowej
- Psychologia osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Metodyka nauczania i wychowania uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w młodszym wieku szkolnym
Kompetencje absolwenta
- Interdyscyplinarna analiza prawidłowości i zaburzeń rozwojowych, możliwości edukacyjnych i rehabilitacyjnych (rehabilitacja pedagogiczna, społeczna, zawodowa) osób z niepełnosprawnością intelektualną i niepełnosprawnościami sprzężonymi z nią oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Krytyczna analiza zagadnień dotyczących problematyki niepełnosprawności, które uwypuklają potrzebę namysłu nad różnorodnością stylów ludzkiego funkcjonowania.
- Prowadzenie indywidualnych i zespołowych zajęć edukacyjnych, terapeutycznych rewalidacyjnych i wychowawczych z osobami z niepełnosprawnością intelektualną oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Projektowanie oddziaływań profilaktycznych oraz systemu wsparcia społecznego dla osób z niepełnosprawnościami, oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Współorganizowanie procesu dydaktyczno-wychowawczego oraz koordynowanie działań inkluzyjnych w placówkach systemu edukacji na każdym poziomie edukacji.
Szczegółowe kompetencje absolwenta są uzależnione od wybranej przez niego specjalności
Perspektywy zawodowe
- Przedszkola i szkoły dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym
- Placówki edukacyjne, placówki edukacyjne dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim oraz dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Placówki należące do systemu pomocy społecznej (domy pomocy społecznej, dzienne ośrodki adaptacyjne, warsztaty terapii zajęciowej, środowiskowe domy samopomocy)
- Organizacje pozarządowe i fundacje zajmujące się pomocą społeczną
- Ośrodki diagnostyczno-konsultacyjne, centra interwencji kryzysowej, centra mediacyjne, instytucje dydaktyczno-badawcze oraz instytucje zajmujące się upowszechnianiem wiedzy z zakresu pedagogiki specjalnej
Konkretne miejsca pracy będą uzależnione od specjalności, którą skończył absolwent pedagogiki specjalnej