Opis kierunku
Kierunek pedagogika specjalna wpisuje się w misję Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Celem kierunku pedagogika specjalna jest aktualizacja oferty kształcenia Wydziału Studiów Edukacyjnych w zakresie przygotowania pedagogów specjalnych do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i z niepełnosprawnością intelektualną (edukacja specjalna, włączająca, ogólnodostępna). W toku studiów fenomen niepełnosprawności jest analizowany z perspektywy studiów o niepełnosprawności, emancypacyjnej pedagogiki specjalnej z uwzględnieniem ujęcia kulturowo-antropologicznego oraz etnograficznego. Położony jest nacisk na kształtowanie umiejętności uwzględniania perspektywy ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz z osoby z niepełnosprawnościami, jej prawa do samostanowienia oraz pełnego uczestnictwa w życiu społecznym.
Specjalności
- Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (rehabilitacja w znaczeniu rehabilitacji pedagogicznej, społecznej, zawodowej)
- Profilaktyka i terapia dzieci i młodzieży z trudnościami w funkcjonowaniu psychospołecznym
Wybrane przedmioty
- Pedagogika specjalna
- Psychologia rozwojowa
- Studia o niepełnosprawności
- Diagnoza pedagogiczna dzieci i młodzieży z trudnościami w funkcjonowaniu psychospołecznym
- Psychologia osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Metodyka nauczania i wychowania uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w młodszym wieku szkolny
- Terapia indywidualna
- Metodyka wychowania przedszkolnego dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
- Metodyka nauczania i wychowania uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w młodszym i starszym wieku szkolnym
- Rehabilitacja osób ze złożoną niepełnosprawnością
- Metody komunikacji alternatywnej
- Metodyka pracy edukacyjno-rehabilitacyjnej z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Kurs polskiego języka migowego (PJM)
Kompetencje absolwenta
- Interdyscyplinarna analiza prawidłowości i zaburzeń rozwojowych, możliwości edukacyjnych i rehabilitacyjnych (rehabilitacja pedagogiczna, społeczna, zawodowa) osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi z nią (między innymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz z zespołami genetycznymi).
- Krytyczna analiza zagadnień dotyczących problematyki niepełnosprawności, które uwypuklają potrzebę namysłu nad różnorodnością stylów ludzkiego funkcjonowania.
- Prowadzenie indywidualnych i zespołowych zajęć edukacyjnych, terapeutycznych rewalidacyjnych i wychowawczych z osobami z niepełnosprawnością intelektualną oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi z nią (między innymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz z zespołami genetycznymi).
- Projektowanie oddziaływań profilaktycznych oraz systemu wsparcia społecznego dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi z nią (między innymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz z zespołami genetycznymi).
- Współorganizowanie procesu dydaktyczno-wychowawczego oraz koordynowanie działań inkluzyjnych w placówkach systemu edukacji na każdym poziomie edukacji dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi z nią (między innymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz z zespołami genetycznymi).
Perspektywy zawodowe
- Przedszkola i szkoły podstawowe dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi z nią (między innymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz z zespołami genetycznymi).
- Szkoły przysposabiające do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi z nią (między innymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz z zespołami genetycznymi).
- Prowadzenie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim i z niepełnosprawnościami sprzężonymi z nią (np. zaburzenia ze spektrum autyzmu, zespoły genetyczne).
- Warsztaty terapii zajęciowej, środowiskowe domy samopomocy, domy pomocy społecznej, organizacje pozarządowe (fundacje, stowarzyszenia) dla osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin, placówki edukacyjne (np. poradnie psychologiczno-pedagogiczne).
- Współorganizowanie działań inkluzyjnych w przedszkolach, szkołach podstawowych, szkołach ponadpodstawowych ogólnodostępnych.