Opis kierunku
Specjalność skierowana jest do tych osób, które chcą pracować z dziećmi i młodzieżą, wykorzystując przy tym różnorodne media, rozwijając ich kompetencje cyfrowe, w tym te dotyczące technicznej obsługi mediów oraz wczesnego programowania.
Ogólny cel kształcenia to przygotowanie pedagogów specjalistów w obszarze edukacji medialnej. Oprócz wiedzy ogólnopedagogicznej, filozoficznej, socjologicznej i psychologicznej, studenci poznają również zagadnienia z zakresu edukacji medialnej i komputerowej oraz psychologiczne, etyczne i prawne aspekty funkcjonowania w świecie mediów. Rozwijają umiejętności projektowania materiałów dydaktycznych, fotografowania, filmowania, tworzenia prezentacji, audycji radiowych, wideo i stron internetowych. Zdobywają niezbędne do pracy umiejętności komunikacyjne, techniczne, informatyczne i projektowe, potrzebne do sprawnego poruszania się w środowisku sieci, mediów, multimediów i platform cyfrowych. Potrafią tworzyć komunikaty medialne, oceniać je i interpretować. Uczą się, jak wykorzystywać różnorodne media do aktywizowania dzieci i młodzieży. Kształcenie obejmuje także rozwijanie kompetencji społecznych, umożliwiających analizę i ocenę wartości merytorycznej, estetycznej i kulturowej mediów masowych oraz badanie społecznych skutków oddziaływania nadawców na odbiorców.
Na specjalności edukacja medialna i zajęcia komputerowe przywiązuje się dużą wagę do praktyk zawodowych, w trakcie których studenci mają okazję zaznajomić się z różnymi aspektami pracy edukatora medialnego oraz specjalisty ds. dziecięcego programowania (kodowania). Praktyki stanowią istotny element kształcenia, umożliwiając studentom zdobycie praktycznych umiejętności i doświadczenia w różnych obszarach związanych z edukacją medialną i zajęciami komputerowymi.
Absolwenci specjalności edukacja medialna i zajęcia komputerowe posiadają interdyscyplinarne przygotowanie teoretyczne i praktyczne, łączące nauki społeczne z edukacyjnym zastosowaniem nowych mediów.
Wybrane przedmioty
- Podstawy edukacji medialnej
- Grafika i fotografia cyfrowa
- Podstawy programowania dziecięcego
- Projektowanie stron WWW
- Gry komputerowe
- Psychologia internetu
- Edukacja filmowa
- Literatura dziecięca i młodzieżowa
Kompetencje absolwenta
- Planuje i organizuje proces kształcenia w ramach zajęć dodatkowych dla dzieci we wczesnym i średnim wieku szkolnym z zakresu edukacji medialnej, w tym – wczesnego programowania (kodowania) oraz robotyki.
- Diagnozuje, monitoruje rozwój dziecka i przebieg procesu jego kształcenia i wychowania.
- Tworzy projekty, plany i scenariusze pracy pozwalające realizować założenia zajęć z wykorzystaniem mediów tradycyjnych i nowych.
- Podejmuje działania mające na celu nawiązywanie współpracy z rodzicami.
- Podejmuje działania mające na celu nawiązywanie współpracy z instytucjami zajmującymi się edukacją medialną, w tym – organizacjami pozarządowymi.
Perspektywy zawodowe
Specjalność edukacja medialna i zajęcia komputerowe przygotowuje absolwentów do roli nauczycieli zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, specjalizujących się w dziedzinie edukacji czytelniczej, medialnej i dziecięcego programowania. Absolwenci tej specjalności mogą pracować zarówno w placówkach edukacyjnych, jak i w jednostkach gospodarczych, państwowych, społecznych, firmach czy urzędach, w ośrodkach twórczych, u producentów lub administratorów nowych mediów, w jednostkach stosujących technologie cyfrowej dokumentacji, rejestracji, wizualizacji, animacji i komunikacji, w ośrodkach ekspozycyjno-szkoleniowych oraz w placówkach kulturalno-oświatowych, m. in. takich jak: centra targowe i konferencyjne, ośrodki kultury lub świetlice osiedlowe, pracownie komputerowe, audiowizualne, filmowe bądź fotograficzne.
W programie studiów I stopnia na kierunku pedagogika udokumentowana jest realizacja przygotowania pedagogicznego, przy czym uzyskanie uprawnień związanych z przygotowaniem pedagogicznym jest możliwe pod warunkiem kontynuacji przez studenta przygotowania merytorycznego, tj. ukończenia studiów II stopnia na kierunku pedagogika (zgodnie z Rozporządzeniem MNiSW z dn. 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2021 poz. 890 t. j. z późn. zm.).
Możliwe stanowiska pracy:
- Specjalista ds. mediów i edukacji medialnej.
- Trener (edukator) – prowadzący zajęcia z zakresu dziecięcego programowania.
- Trener (edukator) zajęć dla dzieci i młodzieży z zakresu robotyki i tworzenia gier komputerowych.
- Trener (edukator) zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych z zakresu edukacji czytelniczej, medialnej i informatycznej.
- Wychowawca w placówkach wsparcia dziennego.