Opis kierunku
Specjalność edukacja dorosłych i kształtowanie kompetencji trenerskich przygotowuje studentów do realizacji zadań związanych z koncepcją całożyciowego uczenia się (lifelong learning) w ramach edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnej. Studenci uzyskują wiedzę i umiejętności związane z projektowaniem ofert edukacyjnych dla uczących się dorosłych. Ważnym celem specjalności jest także rozwijanie kompetencji trenerskich i edukatorskich związanych z projektowaniem, realizacją i ewaluacją szkoleń w różnych środowiskach uczenia się.
Program specjalności opiera się na współczesnych teoriach andragogicznych oraz politykach europejskich i krajowych związanych z promowaniem i implementacją koncepcji uczenia się przez całe życie. Celem zajęć jest rozwijanie kompetencji do realizacji złożonych zadań edukatora wobec zróżnicowanych grup dorosłych odbiorców. Studenci przygotowywani są do pracy dydaktycznej z dorosłymi oraz do realizacji zajęć w ramach ofert związanych z edukacją nieformalną i pozaformalną. Podczas studiów rozwijane są kompetencje związane z planowaniem, realizacją i ewaluacją szkoleń. Studenci uzyskują wiedzę związaną z współczesnymi trendami w edukacji dorosłych, rozwojem człowieka dorosłego, instytucjonalnymi możliwościami wspierania różnych obszarów aktywności dorosłych. Rozwiną umiejętności w obszarze projektowania zajęć grupowych, wykorzystywania technologii cyfrowych w procesie edukacyjnym, współpracy z działami HR w organizacjach. Studenci są przygotowywani do podjęcia zatrudnienia w placówkach edukacyjnych, instytucjach rynku pracy oraz w instytucjach zajmujących się wspieraniem procesu uczenia się przez całe życie.
Na specjalności edukacja dorosłych i kształtowanie kompetencji trenerskich duże znaczenie ma również kształcenie praktyczne realizowane w ramach praktyk zawodowych. Praktyka zawodowa przygotowuje studentów do realizacji ścieżki kariery zawodowej na stanowisku edukatora dorosłych, trenera-szkoleniowca, specjalisty ds. rozwoju zawodowego w przedsiębiorstwach i innych placówkach (publicznych i prywatnych) świadczących usługi szkoleniowe, edukacyjne, eksperckie i doradcze. Realizacja praktyki zawodowej wyposaża studentów w niezbędną wiedzę na temat specyfiki uczenia się osób dorosłych, realizacji procesu ich kształcenia, projektowania warunków sprzyjających uczeniu się, rozwoju edukacyjno-zawodowego, a także daje możliwość doskonalenia warsztatu trenerskiego w pracy szkoleniowej ze zróżnicowaną grupą klientów. Studenci kształtują i doskonalą umiejętności praktyczne właściwe dla specyfiki pracy instytucji szkoleniowych, instytucji wspierających edukację dorosłych i seniorów, placówek zajmujących się rozwojem osobistym i dobrostanem człowieka.
Wybrane przedmioty
- Psychologia człowieka dorosłego
- Współczesne trendy w edukacji dorosłych
- Zarządzanie projektem szkoleniowym
- Prawne i organizacyjne aspekty szkoleń
- Metodyka prowadzenia szkoleń
- Szkolenia zdalne i hybrydowe
- Sytuacje trudne w pracy trenera
- Moderacja i facylitacja w pracy z grupą
- Ewaluacja szkoleń
- Instytucje edukacji dorosłych
- Warsztat rozwijania kompetencji trenerskich
Kompetencje absolwenta
- Posiada rozbudowaną wiedzę o współczesnych teoriach andragogicznych oraz zna europejskie i krajowe polityki związane z ideą uczenia się przez całe życie.
- Zna etapy, cechy, czynniki dynamizujące rozwój człowieka dorosłego i wykorzystuje tę wiedzą w projektowaniu oddziaływań edukacyjnych.
- Zna możliwości edukacji formalnej, nieformalnej i pozaformalnej.
- Diagnozuje potrzeby edukacyjne osób dorosłych.
- Posiada kompetencje w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania ofert edukacyjnych dla uczących się dorosłych.
- Posiada kompetencje trenerskie.
- Projektuje i realizuje proces szkoleniowy.
- Dba o profesjonalną i etyczną stronę podejmowanych działań zawodowych.
Perspektywy zawodowe
Specjalność edukacja dorosłych i kształtowanie kompetencji trenerskich otwiera przed absolwentami szerokie możliwości pracy zawodowej. Mogą oni znaleźć zatrudnienie w firmach szkoleniowych, biurach karier i promocji zawodowej, uniwersytetach III wieku, fundacjach i stowarzyszeniach realizujących projekty na rzecz edukacji osób dorosłych, działach edukacyjnych/szkoleniowych w systemie administracji publicznej, działach personalnych organizacji publicznych i prywatnych, czy w ośrodkach wspierania przedsiębiorczości. Absolwenci posiadają niezbędne kompetencje do pracy jako freelancerzy, trenerzy-szkoleniowcy (jednoosobowa działalność gospodarcza) działający w obszarze edukacji dorosłych, doskonalenia i rozwoju zawodowego, zarządzania talentami.
Możliwe stanowiska pracy:
- Edukator dorosłych.
- Doradca edukacyjny.
- Trener kompetencji społecznych.
- Konsultant ds. kształcenia dorosłych.
- Specjalista ds. edukacji i szkoleń.