Opis kierunku
Kognitywistyka na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu ma najdłuższą w Polsce, prawie 20-letnią tradycję, a Wydział Psychologii i Kognitywistyki jest rozpoznawany jako jeden z wiodących polskich ośrodków badań kognitywistycznych i kształcenia w tej dziedzinie. Research in Cognitive Science jest interdyscyplinarnym kierunkiem studiów, który zajmuje się ludzkim umysłem i procesami poznawczymi.
To kierunek o profilu ogólnoakademickim, więc jego program jest ściśle powiązany z badaniami naukowymi w dyscyplinach: psychologia oraz komunikacja społeczna i medioznawstwo. Absolwenci uzupełniających studiów magisterskich z zakresu Research in Cognitive Science są szczególnie przygotowani do prowadzenia prac badawczych i wdrożeniowych związanych z problematyką umysłu i procesów poznawczych, a także do rozwiązywania problemów multidyscyplinarnych, zarówno samodzielnie, jak i w ramach pracy zespołowej. Wiedza i umiejętności kognitywne znajdują zastosowanie wszędzie tam, gdzie realizowane są zadania związane ze stymulowaniem rozwoju poznawczego, tworzeniem rozwiązań z zakresu komunikacji społecznej, projektowaniem narzędzi badawczych czy usprawnianiem komunikacji człowiek-komputer. Ukończenie Research in Cognitive Science pozwala na nabycie umiejętności korzystania zarówno z zasobów poszczególnych dyscyplin podstawowych, jak i kreatywnego rozwiązywania problemów wymagających np. łączenia wiedzy psychologicznej z informatyką, teorii sztucznej inteligencji i logiki czy biologii z językoznawstwem i filozofią. Zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą Ci doskonale odnaleźć się w interdyscyplinarnych zespołach projektowych i badawczych, a także nimi koordynować.
Wybrane przedmioty
- Behavioral & Cognitive Neuroscience
- Problem Solving
- Conceptual Foundations of Artificial Intelligence
- Academic Writing
Kompetencje absolwenta
Cele kształcenia w obszarze "Research in Cognitive Science" obejmują:
- kształtowanie dojrzałości badawczej, umiejętności świadomego projektowania i realizacji planów rozwoju osobistego, a zarazem wrażliwości na wyzwania etyczne i poznawcze współczesnego świata,
- wdrażanie do prowadzenia badań naukowych na najwyższym poziomie poprzez realizację znaczących projektów badawczych wspólnie z kadrą naukową,
- wychowanie w poczuciu odpowiedzialności za umacnianie zasad demokracji i poszanowania praw człowieka oraz społecznej odpowiedzialności nauki,
- kształtowanie umiejętności upowszechniania i komunikowania osiągnięć naukowych, jako elementu kształtowania współpracy świata nauki z otoczeniem społeczno-gospodarczym,
- budowanie współpracy interdyscyplinarnej i międzynarodowej, w kontekście jedności wiedzy i tworzenia warunków zrównoważonego rozwoju.
Perspektywy zawodowe
- Prowadzenie prac badawczych i wdrożeniowych związanych z zagadnieniami umysłu.
- Projektowanie rozwiązań dla komunikacji społecznej.
- Projektowanie usprawnień w komunikacji człowiek-komputer.
- Rozwiązywanie problemów multidyscyplinarnych, które wymagają łączenia wiedzy psychologicznej z informatyką, teorii sztucznej inteligencji i logiki lub biologii z lingwistyką i filozofią.