Opis kierunku
Socjologia magisterska pozwala niezależnie od kierunku ukończonych studiów I stopnia na poznanie niuansów socjologicznego myślenia o świecie społecznym. Promotorzy pracy magisterskiej są wybierani z grona doświadczonej kadry naukowców. Ważnym elementem jest również bogaty wybór fakultetów (m.in.: socjologia pamięci, socjologia wizualna i badania wizualne, socjologia mody, historyczno-kulturowe aspekty żywienia na świecie, socjologia dobrobytu).
Socjologia stosowana: dedykowana absolwentom niesocjologicznych kierunków studiów. Pozwala na nauczenie się socjologicznego spojrzenia na rzeczywistość i wzbogacenia wcześniejszych kompetencji o narzędzia i teorie typowe dla socjologii. Gwarantuje w ten sposób umiejętności interdyscyplinarnej analizy różnych wymiarów współczesnego życia społecznego.
Wybrane przedmioty
-
Warsztat wyobraźni socjologicznej
-
Metody badań socjologicznych
-
Techniki analizy danych ilościowych
-
Techniki analizy danych jakościowych
-
Globalne problemy społeczne
-
Dylematy współczesnej socjologii
-
Eksploracja danych zastanych
-
Zróżnicowanie społeczne
Kompetencje absolwenta
-
Przygotowanie studentek i studentów do refleksji teoretycznej (znajomość współczesnych koncepcji i pojęć stosowanych do opisu rzeczywistości społecznej).
-
Przygotowanie studentek i studentów do roli rzetelnych badaczy i diagnostów rzeczywistości społecznej (znajomość metod, technik, narzędzi i procedur umożliwiających empiryczne badanie procesów społecznych).
-
Przygotowanie studentek i studentów do animowania działań wprowadzających pozytywne zmiany w rzeczywistości społecznej (świadomość wpływu nauk społecznych na życie ludzi, umiejętność stosowania pojęć i narzędzi socjologicznych do zmiany procesów społecznych, wrażliwość społeczna).
Perspektywy zawodowe
Absolwentki i absolwenci studiów magisterskich socjologii posiadają wiedzę specjalistyczną i kompetencje umożliwiające efektywne funkcjonowanie w różnych rolach społecznych, w szczególności badacza społecznego i organizatora życia społecznego. Są przygotowani do podjęcia pracy we wszystkich typach instytucji życia zbiorowego: w podmiotach gospodarczych, instytucjach publicznych i organizacjach non-profit. Mogą realizować swoją karierę zawodową w m.in.:
- badaniach rynkowych,
- organizacjach pozarządowych,
- instytucjach kultury,
- marketingu,
- mediach.