Programme description
Studia pozwalają na uzyskanie specjalistycznego wykształcenia z zakresu szeroko pojętej informacji i bibliotekarstwa. Są to studia o profilu praktycznym, gdzie ponad połowa przedmiotów jest realizowana w formie ćwiczeniowo-warsztatowej. Duża ilość godzin praktyk w różnych instytucjach (6 miesięcy) oraz zdolność poruszania się wśród informacji różnego typu, umożliwiają absolwentowi szybką adaptację do potrzeb rynku pracy.
Oprócz umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych niezbędnych do pracy w sektorze usług bibliotecznych oraz informacyjnych, zostaniesz przygotowany do podejmowania wyzwań badawczych i kontynuacji kształcenia na studiach drugiego stopnia (magisterskich).
Z uwagi na zachodzące przemiany społeczno-gospodarcze wymagające wszechstronnego przygotowania zawodowego, w programie studiów uwzględniono szereg przedmiotów skorelowanych z wymogami rynku pracy, m.in. dwa języki obce (na poziomie B2 i A2), bazy danych, projekty internetowe, pozyskiwanie grantów i dotacji, etykę i ekologię w środowisku informacyjnym, wyszukiwanie informacji w tradycyjnych i elektronicznych źródłach oraz ocena ich jakości.
Treści kształcenia obejmują przedmioty ogólne, podstawowe i kierunkowe, w tym teorię i metodologię działalności informacyjnej i bibliotekarskiej, czyli gromadzenie, przetwarzanie oraz udostępnianie danych i informacji z różnych dziedzin wiedzy.
W toku kształcenia masz do wyboru, zgodnie z zainteresowaniami, kilkanaście przedmiotów z bloku przedmiotów fakultatywnych poszerzających wiedzę, umiejętności i kompetencje.
Kierunek studiów oferuje także możliwość przygotowania do zawodu nauczyciela poprzez realizację modułu nauczycielskiego.
Requirements under the Act on the Protection of Minors
Warunkiem odbycia obowiązkowych studenckich praktyk zawodowych jest spełnienie przez studenta wymagań określonych w ustawie z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, w szczególności poddanie się weryfikacji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz przedłożenie informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonych przestępstw, a w przypadku studentów będących cudzoziemcami albo zamieszkujących w ciągu ostatnich 20 lat w innych państwach niż RP również złożenie dodatkowych oświadczeń, a także informacji z rejestrów karnych innych państw wraz z tłumaczeniami przysięgłymi. Niespełnienie wymagań określonych ww. ustawą uniemożliwi odbycie obowiązkowych studenckich praktyk zawodowych, a w konsekwencji ukończenie studiów.
Example of courses
- Analiza i opracowanie dokumentów: warsztaty
- Gromadzenie i udostępnianie zbiorów: warsztaty
- Zautomatyzowane systemy biblioteczne: warsztaty
- Źródła i wyszukiwanie informacji: warsztaty
- Działalność informacyjna w praktyce
- Metodyka pracy z czytelnikiem: warsztaty
- Bazy danych: warsztaty
- Systemy zarządzania treścią (CMS): warsztaty
Graduate competencies
- Posiada umiejętności gromadzenia, przetwarzania oraz udostępniania danych i informacji z różnych dziedzin wiedzy.
- Wyszukuje, selekcjonuje, analizuje, ocenia, prezentuje oraz archiwizuje informacje pozyskane z dostępnych źródeł.
- Potrafi identyfikować, respektować i weryfikować potrzeby zleceniodawców/użytkowników biblioteki, dostosowując strategię i taktykę wyszukiwawczą, narzędzia oraz metody do specyfiki zlecenia, oraz zindywidualizowanych potrzeb klienta/użytkownika biblioteki.
-
Sprawnie porusza się po istniejących bazach danych oraz potrafi je tworzyć.
- Komunikuje się z czytelnikami, klientami oraz współpracownikami, a także specjalistami z dziedziny, dobierając i wykorzystując różne metody
i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT).
Career prospects
-
Absolwenci sprawnie posługują się międzynarodowym formatem opisu bibliograficznego MARC21, dlatego mogą być zatrudnieni w bibliotekach różnego typu: publicznych, naukowych, wojskowych, szpitalnych lub zakładowych.
-
Mogą również podjąć pracę w ośrodkach informacji naukowej lub zawodach pokrewnych jako dokumentaliści, księgarze, animatorzy kultury, specjaliści ds. informacji naukowo-technicznej, promocji, reklamy, marketingu czy administratorzy baz danych w wielu instytucjach.
-
W dowolnej instytucji, w której znajdują się stanowiska zajmujące się gromadzeniem, opracowaniem, przetwarzaniem i udostępnianiem informacji, m.in. w administracji państwowej, firmach doradczych, marketingowych i public relations.
-
Absolwent kierunku, który dodatkowo zrealizował Moduł Kształcenia Nauczycieli oraz posiada wykształcenie na poziomie wymaganym do zajmowanego stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub placówki, zgodne z aktualnym rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli wraz z późniejszymi zmianami może zostać zatrudniony na stanowisku nauczyciela bibliotekarza w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych.