Opis kierunku
Studia na kierunku Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo pozwalają na uzyskanie specjalistycznego wykształcenia z zakresu szeroko pojętej informacji i bibliotekarstwa. Są to studia o profilu praktycznym. Ponad połowa przedmiotów jest realizowana w formie ćwiczeniowo-warsztatowej. Duża ilość godzin praktyk w różnych instytucjach (6 miesięcy) oraz zdolność poruszania się wśród informacji różnego typu, umożliwiają absolwentowi szybką adaptację do potrzeb rynku pracy. Oprócz umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych niezbędnych do pracy w sektorze usług bibliotecznych oraz informacyjnych, absolwenci zostają przygotowani do podejmowania wyzwań badawczych i kontynuacji kształcenia na studiach drugiego stopnia (magisterskich).
Z uwagi na zachodzące przemiany społeczno-gospodarcze wymagające wszechstronnego przygotowania zawodowego, w programie studiów uwzględniono szereg przedmiotów skorelowanych z wymogami rynku pracy, m.in. dwa języki obce (na poziomie B2 i A2), bazy danych, projekty internetowe, pozyskiwanie grantów i dotacji, etykę i ekologię w środowisku informacyjnym, wyszukiwanie informacji w tradycyjnych i elektronicznych źródłach oraz ocena ich jakości.
Treści kształcenia obejmują przedmioty ogólne, podstawowe i kierunkowe, w tym teorię i metodologię działalności informacyjnej i bibliotekarskiej, czyli gromadzenie, przetwarzanie oraz udostępnianie danych i informacji z różnych dziedzin wiedzy.
W toku kształcenia student ma do wyboru, zgodnie z zainteresowaniami, kilkanaście przedmiotów z bloku przedmiotów fakultatywnych poszerzających wiedzę, umiejętności i kompetencje.
Kierunek studiów oferuje także możliwość przygotowania do zawodu nauczyciela poprzez realizację Modułu Kształcenia Nauczycieli (cztery semestry).
Wymogi wynikające z ustawy o ochronie małoletnich
Warunkiem odbycia obowiązkowych studenckich praktyk zawodowych jest spełnienie przez studenta wymagań określonych w ustawie z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, w szczególności poddanie się weryfikacji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz przedłożenie informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonych przestępstw, a w przypadku studentów będących cudzoziemcami albo zamieszkujących w ciągu ostatnich 20 lat w innych państwach niż RP również złożenie dodatkowych oświadczeń, a także informacji z rejestrów karnych innych państw wraz z tłumaczeniami przysięgłymi. Niespełnienie wymagań określonych ww. ustawą uniemożliwi odbycie obowiązkowych studenckich praktyk zawodowych, a w konsekwencji ukończenie studiów.
Wybrane przedmioty
- Analiza i opracowanie dokumentów: warsztaty
- Gromadzenie i udostępnianie zbiorów: warsztaty
- Zautomatyzowane systemy biblioteczne: warsztaty
- Źródła i wyszukiwanie informacji: warsztaty
- Działalność informacyjna w praktyce
- Metodyka pracy z czytelnikiem: warsztaty
- Bazy danych: warsztaty
- Systemy zarządzania treścią (CMS): warsztaty
Kompetencje absolwenta
- Umiejętności gromadzenia, przetwarzania oraz udostępniania danych i informacji z różnych dziedzin wiedzy.
- Wyszukiwanie, selekcja, analiza, ocena, prezentacja oraz archiwizacja informacji pozyskanych z dostępnych źródeł.
- Umiejętność identyfikowania, respektowania i weryfikowania potrzeby zleceniodawców/użytkowników biblioteki, dostosowując strategię i taktykę wyszukiwawczą, narzędzia oraz metody do specyfiki zlecenia, oraz zindywidualizowanych potrzeb klienta/użytkownika biblioteki.
-
Sprawne poruszanie się po istniejących bazach danych oraz ich tworzenie.
- Komunikacja z czytelnikami, klientami oraz współpracownikami, a także specjalistami z dziedziny, wraz z doborem i wykorzystaniem różnych metod i narzędzi, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT).
Perspektywy zawodowe
Z uwagi na różnorodność typów bibliotek, gromadzonych zbiorów, form pracy bibliotekarskiej oraz coraz silniejszą integrację rynku pracy bibliotekarzy i specjalistów informacji, absolwent kierunku Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo posiada wszechstronne przygotowanie zawodowe, pozwalające mu odnaleźć się w różnych dziedzinach gospodarki.
Na rynku pracy obserwuje się wzmożone zapotrzebowanie na pracowników z umiejętnościami analizy danych, wyszukiwania relewantnych informacji i materiałów do prowadzenia badań oraz profesjonalnej kwerendy.
Ukończenie studiów umożliwia absolwentowi zatrudnienie w:
- bibliotekach publicznych,
- instytucjach kultury,
- ośrodkach informacji,
- firmach infobrokerskich,
- różnego rodzaju urzędach administracji publicznej, firmach prywatnych,
- różnych placówkach nazwa stanowiska pracy odpowiadająca kompetencjom bibliotekarza czy brokera informacji może mieć odmienną nazwę.
Po ukończeniu Modułu Kształcenia Nauczycieli absolwent jest przygotowany do pracy na stanowisku bibliotekarza w bibliotekach szkolnych.